A NEGYEDIK ÚT
NEGYEDIK ÚT: A
George GURDJIEFF, Peter OUSPENSKY és követőik, köztük Robert
Earl Burton által tanított út a felébredéshez.
GURDJIEFF, GEORGE:
A tizenkilencedik század végén született görög-örmény, aki
beutazta Közel-Keletet és Közép-Ázsiát, hogy azt az ezoterikus
tudást összegyűjtse, ami a NEGYEDIK ÚT alapját képezi. A
Forradalmat követő zűrzavarban elmenekült Oroszországból, és
végül Párizsban telepedett le, ahol a tanítást élete végéig,
1949-ig folytatta.
OUSPENSKY, PETER:
George GURDJIEFF egyik orosz tanítványa. Az orosz forradalom alatt
Gurdjieffel nyugatra menekült, de később különvált tőle, hogy
saját iskolát alapítson Londonban, ahol 1947-ig, haláláig
tanított. Egy ismeretlen tanítás töredékei, A negyedik
út és Az ember lehetséges fejlődésének pszichológiája
című könyvei képezik Robert Burton tanításának alapját.
NICOLL, MAURICE:
Peter Ouspensky egyik tanítványa; a 40-es években Angliában saját
csoportokat vezetett. Számos könyvet írt, melyek közül Robert
Burton különösen méltányolta Psychological Commentaries on
the Teaching of Gurdjieff and Ouspensky című művét.
COLLIN, RODNEY:
Peter OUSPENSKY egyik tanítványa. Iskolát alapított Mexikóban
Ouspensky halála után, és Dél-Amerikában tanított haláláig,
1956-ig. Könyvei, különösen a The Theory of Celestial
Influence, erősen befolyásolták Robert Burton tanítását
SZISZTÉMA: George
GURDJIEFF eszméi, különösen, ahogy azokat Peter OUSPENSKY és
jelentősebb követői kifejtették.
MEGBIZONYOSODNI:
Közvetlen személyes tapasztalaton keresztül meggyőződni a
SZISZTÉMA ideáinak igazságáról. A hangsúly azon van, hogy az
intellektuális tevékenységnél többre van szükség.
ÖNEMLÉKEZÉS:
az a próbálkozás, hogy az ember az adott pillanatban tudatosabb
legyen, tudatában legyen saját magának és a dolgoknak, még
inkább jelen legyen. Egyfajta aktív meditáció ez, amely
megjelenhet bármely pillanatban és bármilyen helyzetben, ha a
tanítvány azon dolgozik, hogy egyidejűleg tudatában legyen
önmagának és környezetének, ahelyett, hogy elmerülne saját
belső világában, vagy elveszne az őt érő ingerek sokaságára
adott reakcióiban. Az önemlékezésre tett ismételt erőfeszítések
a tudatosság magasabb állapotaihoz és az emberiség univerzumban
elfoglalt helyének teljesen új megértéséhez vezetnek. Ez a
személyes belső küzdelem, azért hogy az ember tanúja legyen
saját életének, az a folyamat, amelynek során létrehozza lelkét.
AZ EMBER
ÖNMEGFIGYELÉS:
Az a gyakorlat, amelyben valaki egyszerre van tudatában belső
működéseinek, valamint cselekedeteinek és környezetének; az
önemlékezés egy oldala, amely magában foglalja azt, hogy az ember
tudatában van GÉPEZETE megnyilvánulásainak.
GÉPEZET: A
fizikai test és az azt alkotó NÉGY ALSÓBB KÖZPONT, abból a
szempontból, hogy minden működésük ingerekre adott válasz –
automatikus és gépies.
KÖZPONTOK: Az emberi
lényt alkotó különböző, egymástól független intelligenciák
vagy agyak. Közülük négy minden emberben megtalálható: az
ÖSZTÖNÖS, a MOZGÁSI, az ÉRZELMI és az INTELLEKTUÁLIS KÖZPONT.
Mindegyikük tovább van osztva ÖSZTÖNÖS, MOZGÁSI, ÉRZELMI és
INTELLEKTUÁLIS RÉSZRE. A részeket a bennük megnyilvánuló
figyelem fajtája különbözteti meg. Az intellektuális részeket
szándékos erőfeszítés jellemzi a figyelem fenntartására és
irányítására. Az érzelmi részek akkor működnek, amikor a
figyelmet valami magára vonja és leköti. A mozgási és ösztönös
részek automatikusan működnek, és nincsenek tudatában ennek;
néha együtt a központ MECHANIKUS RÉSZÉNEK nevezzük őket. Ezt a
felosztást még tovább lehet vinni, mindegyik résznek van
ösztönös, mozgási, érzelmi és intellektuális része.
A központok és azok részei
pozitív és negatív felekre is fel vannak osztva. A pozitív fél
igenlő, és azokhoz a dolgokhoz vezeti a személyt, amelyek
hasznosnak tűnnek a központ azon részének. A negatív fél
tagadó, és elvezeti az embert azon dolgoktól, amelyek ártalmasnak
vagy veszélyesnek tűnnek a központ azon részének.
Mindez megtalálható a
francia kártyában. Mindegyik szín egy központot képvisel: a
treff az ösztönös központ, a pikk a mozgási központ, a kőr az
érzelmi központ, a káró az intellektuális központ. A figurás
kártyák képviselik a részeket: a bubi a mechanikus részeket, a
dáma az érzelmi részeket, a király az intellektuális részeket.
A számozott lapok a részek részeit képviselik: a nyolcas, a
kilences és a tízes a király, az ötös, hatos és hetes a dáma,
a kettes, hármas és négyes a bubi mechanikus, érzelmi és
intellektuális részeire vonatkoznak. Az ász az egész központot
képviseli.
A négy ALSÓBB KÖZPONTON
kívül létezik egy SZEXUÁLIS KÖZPONT is, ami magasabb szintű
energia forrása, ez az energia szaporodásra, művészi alkotásra
vagy felébredésre használható; valamint két MAGASABB KÖZPONT
is: a magasabb érzelmi és a magasabb intellektuális központ. A
két magasabb központ a gépezettől külön létezik, és a
TUDATOSSÁG magasabb állapotaiban nyilvánul meg. A lélek
funkcióinak tekinthetők.
KÖZPONTOK HELYES
MŰKÖDÉSE: Az az állapot, amelyben valamennyi KÖZPONT és
azok minden egyes része csak a rá vonatkozó ingerekre reagál;
ellenkezője a KÖZPONTOK HELYTELEN MŰKÖDÉSE.
KÖZPONTOK HELYTELEN
MŰKÖDÉSE: Az az állapot, amelyben a NÉGY ALSÓBB KÖZPONT és
azok különböző részei rendszerint a nem hozzájuk szóló
ingerekre reagálnak. Például érzelmeket nyilvánítani
könyveléssel kapcsolatban, logikusan reagálni valakinek az érzelmi
fájdalmára, ficánkolni vagy rosszul lenni, amikor kellemetlen
érzelmeket tapasztalunk. Az ilyen helytelen működés az emberiség
szokásos állapota.
ALSÓBB KÖZPONTOK: Az ÖSZTÖNÖS, a
MOZGÁSI, az ÉRZELMI és az INTELLEKTUÁLIS KÖZPONT, néha a
SZEXUÁLIS KÖZPONTTAL együtt.
ÖSZTÖNÖS KÖZPONT:
Az az intelligencia az emberi GÉPEZETBEN, amely ösztönös
működésekben fejeződik ki, vagy azokat irányítja – ilyenek az
érzékszervek működése, az ösztönös megérzés, a test
növekedése, az energiának a testben való elosztása stb.
ÖSZTÖNÖS RÉSZ:
Egy KÖZPONT azon része, amely a legautomatikusabban működik, és
a központ legalapvetőbb szükségleteit elégíti ki.
MOZGÁSI KÖZPONT: Az
az intelligencia az emberi GÉPEZETBEN, amely tájékozódik a térben
és irányítja a külső mozgásokat.
MOZGÁSI RÉSZ: Egy
KÖZPONT azon része, ami automatikusan, figyelem nélkül működik,
de az ÖSZTÖNÖS RÉSZHEZ képest sokkal inkább kifelé irányul.
Gyakran úgy látható, mint ami azt az anyagot használja és
kezeli, amit az ösztönös rész biztosít.
BUBI: Egy KÖZPONT MECHANIKUS RÉSZE.
ÉRZELMI KÖZPONT: Az
az intelligencia az emberi GÉPEZETBEN, ami érzelmekben és
érzésekben fejeződik ki.
ÉRZELMI RÉSZ: Egy
KÖZPONT azon RÉSZE, amelyben a figyelmet egy inger tartja fenn. A
pozitív félben az inger tapasztalata öröm, élvezet és vonzalom,
a negatív félben pedig kényelmetlenség, ellenszenv és irtózás.
DÁMA: Egy KÖZPONT ÉRZELMI RÉSZE.
KŐR DÁMA: Az ÉRZELMI KÖZPONT ÉRZELMI
RÉSZE. Szélsőséges és gyakran ellenőrizetlen érzelmek
jellemzik.
SZÁMONTARTÁS: Különösen a KŐR BUBIBAN
és a KŐR DÁMÁBAN található szokás, miszerint az ember nem
felejti valódi vagy képzelt sérelmeit, és hagyja, hogy ezek
befolyásolják másokhoz fűződő kapcsolatait.
INTELLEKTUÁLIS KÖZPONT:
Az az intelligencia az emberi GÉPEZETBEN, amely mint gondolat és
értelem jelenik meg.
INTELLEKTUÁLIS RÉSZ:
Egy KÖZPONT azon része, amely akkor működik, amikor az ember
erőfeszítést tesz, hogy ellenőrizze és irányítsa a figyelmét.
Ez a legmagasabb intelligencia az adott központban.
FORMÁLIS GONDOLKODÁS: Általában
automatikus, gondolkozás nélküli válaszok, amiket rögzült
minták és formák határoznak meg; pontosabban az INTELLEKTUÁLIS
KÖZPONT MECHANIKUS RÉSZÉNEK automatikus működése.
SZALAGOK: Előzetesen meglévő, automatikus
válaszok egy ingerre, különösen azok, amelyek az INTELLEKTUÁLIS
KÖZPONTBAN, "ÉN"-EKBEN fejeződnek ki.
"ÉN"-EK: Rövid életű
gondolatok, érzelmek és érzetek, amiket az ember önmaga
kifejeződésének vesz, amikor megjelennek; a hangsúly azon van,
hogy ezek szavakban fogalmazódnak meg az INTELLEKTUÁLIS KÖZPONTBAN.
Az embernek elképesztő mennyiségű "én"-je van, sokuk
ellentmondó, de ezt általában nem veszi észre.
MUNKA "ÉN"-EK: "Én"-ek,
amelyek az embert arra emlékeztetik, hogy tegyen erőfeszítéseket,
folytassa munkáját a felébredésért.
KIRÁLY: Egy KÖZPONT INTELLEKTUÁLIS RÉSZE.
KÁRÓ KIRÁLY: Az
INTELLEKTUÁLIS KÖZPONT INTELLEKTUÁLIS RÉSZE. A meghatározott
célra irányuló, logikus, szándékos gondolkozás székhelye.
KŐR KIRÁLY: Az
ÉRZELMI KÖZPONT INTELLEKTUÁLIS RÉSZE. A magasabb központokhoz
vezető kapunak hívják, mert – ha helyesen van képezve – képes
az életet nem prózai, szimbolikus módon tapasztalni, ami nagyon
hasonló ahhoz, ahogyan a magasabb érzelmi központ tapasztal.
MAGASABB
KÖZPONTOK: A magasabb érzelmi és a magasabb intellektuális
központ. A magasabb érzelmi központ képes észlelni, hogy minden
dolog összetartozik, és a tudatos szeretet és együttérzés
székhelye. A magasabb intellektuális központ észleli a
törvényeket, amelyek mindent kormányoznak, és a tudatos
bölcsesség székhelye.
VEZÉRLŐ ÉRTELEM: Általában véve az
ember legmagasabb fokú megértése saját cselekedeteiről és azok
következményeiről; pontosabban a MAGASABB KÖZPONTOKNAK az a
képessége, hogy irányítsák GÉPEZET megnyilvánulásait.
TUDATOSSÁG: Az a
képesség, hogy az ember figyelmet használjon arra, hogy tudatában
legyen valaminek. A tudatosság mérhető azzal, hogy mi az, aminek
tudatában van, hogy meddig tudja a tudomást fenntartani, és hogy
az milyen mélyreható.
ÖNVALÓ: A
MAGASABB KÖZPONTOK, különösen abból a szempontból, hogy nem
függnek semmi külsőtől.
ESSZENCIA: Az
emberi GÉPEZET születéstől fogva meglevő tulajdonságai: a
fizikai jellemzők, a TESTTÍPUS, a SÚLYPONT és az ALKÍMIA. Az
esszencia a legtöbb emberben csak hat vagy hét éves korig
fejlődik, ezután a HAMIS SZEMÉLYISÉG nagymértékben eltakarja.
Következésképpen az esszencia élményét gyakran gyerekes
szabadság és gondtalan vidámság kíséri. A felébredés Robert
Burton által tanított útján azonban, hogy túljusson ezen a
gyerekes állapoton, az esszenciát nevelni és fejleszteni kell.
TESTTÍPUS: Az a
rendszer, amit Rodney COLLIN írt le és Robert Burton fejlesztett
tovább. Minden emberi GÉPEZETET hét alaptípus szerint osztályoz.
Összekapcsolja az egyén kozmoszát a naprendszerével azáltal,
hogy kapcsolatot állapít meg az ember belső elválasztású
mirigyei és a naprendszer látható égitestei között, amelyekről
a típusokat elnevezték. Az egyén fizikai és pszichológiai
tulajdonságai egy bizonyos sorrend szerint leírhatók, mint két
típus keveréke. Ez a sorrend, amit a típusok körforgásának is
hívnak, a hold típussal kezdődik, majd a vénusz, a merkúr, a
szaturnusz, a mars és a jupiter típusok követik egymást, mielőtt
visszatér a hold típushoz. A hetedik, a nap típus kívül van
ezen, és bármelyik típussal keveredhet. A típusok sorrendje abban
is megjelenik, hogy az ember fejlesztheti a körforgásban előtte
lévő típus jellemzőit, hogy kiegyensúlyozza vagy minimálisra
csökkentse a mögötte lévő típus gyengeségeit. Teljesebb
leírást ad Rodney Collin The Theory of Celestial Influence és
Susan Zannos Human Types című könyve.
MAXIMÁLIS VONZÓDÁS:
Erős vonzódásra való hajlam azon TESTTÍPUSOK között, amelyek
egymástól háromtípusnyira vannak a típusok keringésében. Ezek
a típusok néhány szempontból ellentétesek, és kapcsolatuk
gyakran viharos.
HOLD TÍPUS: A
típusok keringésében a JUPITER és a VÉNUSZ közötti TESTTÍPUS.
MAXIMÁLIS VONZÓDÁSA a SZATURNUSZ TÍPUSHOZ van.
MERKÚR TÍPUS: A
típusok keringésében a VÉNUSZ és a SZATURNUSZ közötti
TESTTÍPUS. MAXIMÁLIS VONZÓDÁSA a JUPITER TÍPUSHOZ van.
VÉNUSZ TÍPUS: A
típusok keringésében a HOLD és a MERKÚR közötti TESTTÍPUS.
MAXIMÁLIS VONZÓDÁSA a MARS TÍPUSHOZ van.
MARS TÍPUS: A
típusok keringésében a SZATURNUSZ és a JUPITER közötti
TESTTÍPUS. MAXIMÁLIS VONZÓDÁSA a VÉNUSZ TÍPUSHOZ van.
JUPITER TÍPUS: A
típusok keringésében a MARS és a HOLD közötti TESTTÍPUS.
MAXIMÁLIS VONZÓDÁSA a MERKÚR TÍPUSHOZ van.
SZATURNUSZ TÍPUS:
A típusok keringésében a MERKÚR és a MARS közötti TESTTÍPUS.
MAXIMÁLIS VONZÓDÁSA a HOLD TÍPUSHOZ van.
NAP TÍPUS: Az a
TESTTÍPUS, amely nem tartozik a típusok keringésének körébe,
így bármely más típussal keveredhet. Nincs MAXIMÁLIS VONZÓDÁSA.
SÚLYPONT: Az
ESSZENCIA hajlama arra, hogy a világhoz való kapcsolatát főleg
olyan hozzáállásokra alapozza, amelyek egy adott KÖZPONTRA
jellemzők, pontosabban annak egy részére és a résznek egy
részére. Az emberek általában előnyben részesítik
súlypontjukat GÉPEZETÜK más részeivel szemben; szükségleteit –
nem tudatosan – kiemelten kezelik, és függetlenül attól, hogy
megfelel-e a körülményeknek, hajlamosak a súlypont szempontjából
reagálni.
ALKÍMIA: (1) A BENYOMÁS kifinomultságának
foka; a benyomáshoz kapcsolódó energia minősége. (2) Az
ESSZENCIÁNAK az a tulajdonsága, hogy az ember mennyire képes
érzékelni a BENYOMÁSOK kifinomultságát.
Általánosságban
szólva a kifinomultabb benyomások magasabb szintű, tudatosabb
energiát hordoznak; teljesebb harmónia, szépség és rendezettség
van bennük. Az alkímiai fémek – az ólom, a réz, az ezüst és
az arany – az alkímia négy szintjére vonatkoznak. Az ólom
arannyá változtatásának folyamata a durvább benyomások
finomabbá változtatásának folyamata. Ezt megteheti valaki
külsőleg a környezetében és a cselekedeteiben, megteheti
belsőleg, ha fejleszti ESSZENCIÁJA fogékonyságát a benyomásokra,
és megteheti pszichológiailag, ha JELEN van a benyomásokra, és
így teljesebben átéli azokat.
BENYOMÁS: Általánosságban véve bármely
gondolat, érzelem vagy érzet; pontosabban azok az észlelések,
amelyek az érzékszerveken keresztül érkeznek.
BENYOMÁSOK
ÁTALAKÍTÁSA: Az a gyakorlat, amelyben az ember arra használja
az önemlékezést, hogy figyelmet fordítson az őt érő
benyomásokra, így érzelmibbé tegye, és magasabb szintre emelje
őket.
JELENLÉT: Az a
gyakorlat, amelyben az ember mind külső, mind belső közvetlen
környezetére figyelmet fordít KÉPZELŐDÉS és AZONOSULÁS
nélkül.
KÉPZELŐDÉS:
(1) Az az állapot, amelyben az ember figyelme olyan dolgokra
irányul, amelyek valójában nincsenek ott; gyakran teljesen
kizárja, hogy az illető tudatában legyen közvetlen környezetének;
a JELENLÉT ellentéte. (2) Az az állapot, amelyben az ember
olyasmit tart igaznak, ami nem igaz; gyakran úgy mondjuk:
"képzelődik valamiről".
AZONOSULÁS: (1)
Az az állapot, amelyben az ember teljes figyelme egyetlen dologra
összpontosul, minden más kizárásával; az ELVÁLASZTÁS
ellentéte. (2) Az a hajlam – főleg a HAMIS SZEMÉLYISÉG hajlama
–, hogy az ember igazi önmagán kívüli dolgokba helyezze
azonosságérzetét.
ELVÁLASZTÁS:
Az a gyakorlat, amelyben az ember fenntartja önmaga érzetét,
cselekedeteitől, környezetétől és tapasztalatától elválasztva;
az önemlékezés egyik oldala, amelyben az ember figyelmének egy
részét visszavonja tapasztalásaiból, és arra használja, hogy
tudatában legyen annak, ami ezeket érzékeli belül és tud róluk.
A hangsúly azon van, hogy az a részünk, amelyik regisztrálja a
tapasztalatot, nem vesz részt benne közvetlenül, és az nem
befolyásolja.
HAMIS SZEMÉLYISÉG:
Az ember önmagáról alkotott képzeletbeli képe mindazzal a
pszichológiai mechanizmussal együtt, amely szükséges ezen kép
védelméhez. Gyermekkorban fejlődik ki, válaszként arra a
kényszerre, hogy a gyermek elnyerje a felnőttek jóváhagyását,
és hogy a társadalom által elfogadott módon viselkedjen; ám
hamarosan túlnő eredeti szerepén, ami az ESSZENCIA védelmezése,
és önálló életet kezd élni. Végül teljesen meghatározza a
legtöbb ember életét, olyan hozzáállásokkal és
viselkedésmintákkal, amelyek szemben állnak az adott ember
esszenciájában lévő igazi természetével.
LÖKHÁRÍTÓ:
(1) Az a pszichológiai mechanizmus, ami a személyt megakadályozza
abban, hogy átélje a jelen pillanat valóságát, és lássa
tényleges gépies állapotát; pontosabban az a mechanizmus, amivel
a HAMIS SZEMÉLYISÉG az ember képzeletbeli képét védelmezi. (2)
Igei alakban: „lökhárítani”, vagyis hárítani egy kellemetlen
helyzetet.
IGAZI SZEMÉLYISÉG:
A munka igényein és az ESSZENCIA megértésén alapuló
személyiség, ami ezért mind az esszenciát, mind a munkát
szolgálja és előmozdítja, ellentétben a HAMIS SZEMÉLYISÉGGEL,
amely szemben áll az esszencia és a munka igazi szükségleteivel.
NEGATIVITÁS: A
NÉGY ALSÓBB KÖZPONT bármelyikének bármilyen negatív
megnyilvánulása, különösen, amikor azt NEGATÍV ÉRZELEM kíséri.
Például negatív vagy fenyegető fellépés, panaszkodás vagy
pletykálás.
NEGATÍV ÉRZELMEK:
Negatív jellegű érzelmek, például harag, féltékenység,
felháborodás, önsajnálat, unalom. Ezek a legfontosabb LÖKHÁRÍTÓK,
amelyeket a HAMIS SZEMÉLYISÉG és a JELLEMVONÁSOK használnak,
hogy megakadályozzák az embert abban, hogy objektíven lássa és
elfogadja helyzetét. Mivel mindig KÉPZELŐDÉSEN és AZONOSULÁSON
alapulnak, hosszantartó és nehéz önmagán végzett munkával az
ember kiküszöbölheti őket – ez Robert Burton egyik
leghangsúlyosabb tanítása.
JELLEMVONÁS:
Az embernek önmagára és a világhoz fűződő kapcsolatára
vonatkozó alapvető hozzáállásai a személyiségében,
mindazokkal a pszichológiai mechanizmusokkal, amelyek azért
szükségesek, hogy támogassák és kifejezzék ezeket a
hozzáállásokat. Robert Burton tanításában a fő jellemvonások
a következők: HIÚSÁG, HATALOM, URALKODÁS, NEM-LÉTEZÉS,
NEM-BECSÜLÉS, MOHÓSÁG, FÉLELEM, NAIVITÁS, MAKACSSÁG,
LUNATIKUSSÁG. Ezek egyike minden emberben FŐ JELLEMVONÁS, egy vagy
két másik határozottan kifejeződik, nyomokban a többi is
megtalálható.
FŐ
JELLEMVONÁS: A személy legerősebben kifejeződő JELLEMVONÁSA.
Mint a HAMIS SZEMÉLYISÉG magja, meghatározza, hogy az emberek
alapvetően hogyan tekintenek magukra és a világra, és
gyakorlatilag minden tevékenységüket befolyásolja. A személyiség
többi tulajdonsága a fő jellemvonást támogatja, és LÖKHÁRÍTÓKAT
biztosít számára.
HIÚSÁG
(VANITY): arról ismerhető fel, hogy az ember saját magával
van elfoglalva, különösen azzal, hogy milyennek tűnik mások
szemében. Ez megnyilvánulhat belsőleg, mint önsajnálat vagy
önlebecsülés, és külsőleg, mint próbálkozás, hogy mások
figyelmét magára vonja.
HATALOM
(POWER): legfőbb gondja, hogy mennyire képes irányítani,
ellenőrizni vagy befolyásolni mások cselekedeteit. Az ilyen
jellemvonásúak általában extrovertáltak, hajlamosak a
manipulációra és politikus viselkedésre.
URALKODÁS
(DOMINANCE): a rendet, a szabályozást és az ellenőrzést
nagyon fontosnak tartja. Külsőleg megnyilvánulhat úgy, mint arra
való képesség, hogy szervezzen és irányítson másokat, amikor
befelé irányul, azt eredményezi, hogy az ember tartózkodónak,
visszafogottnak tűnik, és lassan cselekszik.
NEM-LÉTEZÉS
(NONEXISTENCE): az önértékelés és gyakran a belső aktivitás
viszonylagos hiánya jellemző rá, ennek következménye az a
hajlam, hogy a személy másokon keresztül létezzen.
NEM-BECSÜLÉS
(TRAMP): nem képes értékelni sem fizikai, sem lelki dolgokat.
Számára semmi sem jelent sokat; nem izgatja magát, és elég, ha
csak sodródik az áramlattal.
MOHÓSÁG
(GREED): túlzottan értékeli a külső dolgokat. Leginkább
arra készteti az embereket, hogy saját értékük hangsúlyozásaként
begyűjteni és birtokolni kívánják azt, amit mások értékesnek
tartanak.
FÉLELEM
(FEAR): a bizonytalanság és
erőtlenség érzésében gyökerezik. Gyakran úgy nyilvánul meg,
mint gátlásosság a cselekvésben, és túlzott aggodalom amiatt,
hogy esetleg ártalmasak és veszélyesek lesznek a következmények.
NAIVITÁS
(NAIVITY): kevéssé képes látni
az élet kellemetlen oldalait, és az ember tetteinek esetleg
ártalmas vagy negatív következményeit.
MAKACSSÁG
(WILLFULNESS): a tehetetlenség
érzésén alapul, és gyakran olyan vágyban fejeződik ki, hogy az
ember ragaszkodjon ahhoz, amije van, és ellenálljon a változásnak,
mint egyetlen eszköz annak megakadályozására, hogy elsodorja az
események folyamata.
LUNATIKUS
(LUNATIC): azon
alapul, hogy valaki nem képes felismerni a dolgok viszonylagos
értékét. Ez úgy mutatkozik meg, mint hajlam arra, hogy az ember
túlzott fontosságot tulajdonítson viszonylag jelentéktelen
dolgoknak, és túl kicsit az igazán fontosaknak.
MIKROKOZMOSZ: Az
emberi lény, úgy tekintve, mint egy kozmosz, vagyis mint az
univerzum alapmodelljének tükörképe.
ASZTRÁLTEST: Az
ember által alkotható első metafizikai test. Képes a fizikai
testtől függetlenül létezni.
VÁRANDÓSSÁG:
Az az időszak, amikor a személy azért dolgozik, hogy felébredjen.
A hangsúly azon az ideán van, hogy valami belsőleg fejlődik, ami
kifejlődve képessé teszi az egyént a MAGASABB KÖZPONTOK
megtapasztalására.
AKKUMULÁTOROK:
Energiaraktárak az emberi GÉPEZETBEN. Minden KÖZPONTHOZ két
akkumulátor kapcsolódik, amelyek felváltva szolgáltatnak
energiát. Ezeket a nagy vagy fő akkumulátor tölti fel.
SZEXUÁLIS KÖZPONT:
Magasabb energia (12-es hidrogén) forrása az emberi GÉPEZETBEN.
Csak a TUDATOSSÁG magasabb állapotaiban figyelhető meg
közvetlenül, mivel energiája más központokon keresztül
nyilvánul meg.
INFRA-SZEX:
A szexuális energia olyan célokra – például személyes
kielégülésre vagy mások befolyásolására – való használata,
amelyek nem kapcsolatosak a nemzéssel vagy az újjászületéssel.
A KOZMOSZ
ERŐ, HÁROM: Az
a három tényező vagy energia, aminek jelen kell lennie ahhoz, hogy
bármilyen valóságos változás vagy cselekvés történhessen. Az
első vagy aktív erő kezdeményezi a cselekvést. A MÁSODIK ERŐ,
amit passzív vagy tagadó erőnek is hívunk, valamilyen módon
ellenáll az ELSŐ ERŐNEK; ez például lehet az, amire a hatás
irányul. A harmadik vagy semlegesítő erő jelenléte biztosítja
azt, hogy az első két erő közti ellentét feloldódjon. Néha ez
úgy látható, mint az a közeg, amiben a két másik erő működik,
gyakran meg úgy, mint egy hozzáadott tényező vagy befolyás. A
három erőt együtt "hármasságnak" (triádnak) nevezzük.
Mielőtt lehetővé válna a kívánt eredmény elérése, meg kell
találni a helyes hármasságot, az erők helyes kombinációját.
ELSŐ ERŐ: Az az
erő vagy tényező, ami változást vagy cselekvést kezdeményez.
MÁSODIK ERŐ: Az
az erő vagy elem, ami az ELSŐ ERŐT egyensúlyozza ki abban az
értelemben, hogy szemben áll vele, vagy pedig az hat rá.
HARMADIK ERŐ: Az
az erő vagy tényező, amelynek jelenléte lehetővé teszi az ELSŐ
és a MÁSODIK ERŐ közötti feszültség feloldását.
AKTÍV ERŐ: ELSŐ
ERŐ – az, ami változást vagy cselekvést kezdeményez.
PASSZÍV ERŐ: MÁSODIK ERŐ, elsősorban
abból a szempontból, hogy az ELSŐ ERŐ erre hat.
SEMLEGESÍTŐ ERŐ:
HARMADIK ERŐ, hangsúlyozva azt a szerepét, hogy feloldja a
feszültséget az ELSŐ és MÁSODIK ERŐ között.
TAGADÓ ERŐ:
MÁSODIK ERŐ, elsősorban abból a szempontból, hogy szemben áll
az ELSŐ ERŐVEL és azt akadályozza.
OKTÁV: Gyakran így hivatkoznak egy
tevékenységre vagy feladatra, hogy a kifejezés emlékeztessen az
OKTÁVOK TÖRVÉNYÉVEL való kapcsolatára.
OKTÁVOK TÖRVÉNYE: Annak a folyamatnak a
leírása, amely során minden eseménysorozat végül elveszti
erejét vagy irányát. A hét törvényének is nevezik; megtestesül
GURDJIEFF enneagramjában és a dúr zenei skálában is. Ez
utóbbiban minden egyes hang egy eseménynek felel meg az
eseménysorozatban; a fél-lépések a mi-fa és ti-dó között
azoknak az intervallumoknak felelnek meg, ahol a folyamat az egyik
eseménytől a másikig lelassul, és eltér vagy megszakad, hacsak
nem kap kívülről SOKKOT az OKTÁV. Egy oktáv lehet emelkedő, ami
azt jelenti, hogy a gépiesebb és korlátozottabb megnyilvánulások
felől a szándékosabb, tudatosabb és rugalmasabb megnyilvánulások
felé fejlődik, vagy ereszkedő, amikor a több lehetőséggel bíró
és tudatosabb megnyilvánulások felől a gépiesebb és kötöttebb
megnyilvánulások felé halad.
EMELKEDŐ OKTÁV: Az az OKTÁV, amely a
mechanikusabbtól a szándékosabb vagy tudatosabb felé növekszik
(például amikor fadarabok formát és rendeltetést kapnak,
miközben asztal készül belőlük). Az emelkedő oktávokat az
jellemzi, hogy erőfeszítést igényelnek; különösen a két
INTERVALLUMBAN.
ERESZKEDŐ OKTÁV: Az az OKTÁV, amelyben a
megnyilvánulások a tudatosabbtól és rugalmasabbtól a merevebb és
mechanikusabb irányába haladnak, és lehetőségek elvesztését
eredményezik. A ereszkedő oktávoknak saját lendületük van, és
általában kevés külső erőfeszítést igényelnek. Az
INTERVALLUMOK itt inkább úgy nyilvánulnak meg, mint ahol külső
SOKKAL lehetőség van az oktáv megszakítására vagy eltérítésére,
és nem úgy, mint ahol energia hozzáadása szükséges az oktáv
haladásának fenntartásához.
INTERVALLUM: Általánosságban véve azok a
pontok egy OKTÁVBAN, ahol az események folyamata lelassul, ahol az
oktáv eltérülhet. Ez a szó leggyakrabban azokra az időszakokra
vonatkozik, amikor egy terv megvalósításának folytatásához
többlet erőfeszítés szükséges, továbbá azokra a zavaros és
kétséges időszakokra, amikor az ember elveszti az irányt a
felébredésért tett erőfeszítéseiben.
"MI-FA" INTERVALLUM: Az első
intervallum egy emelkedő OKTÁVBAN; például egy munka tervezése
és tényleges megkezdése között. Általában a "mi-fa"
INTERVALLUMON könnyebb felülkerekedni, mint a "TI-DÓ"-n.
"TI-DÓ" INTERVALLUM: Az
intervallum egy emelkedő OKTÁV végén; például küzdelem azért,
hogy egy folyamat eljusson a teljes befejezésig, és ne maradjon
elvarratlan szál.
SOKKOK: Általánosságban véve bármi, ami
egy OKTÁV INTERVALLUMÁBAN megjelenik, hogy elősegítse a
folytatást, akár elterelődik az oktáv ezzel, akár nem; különösen
azok az események, amelyek megszakítják az ember megszokott
állapotát.
TUDATOS SOKK, ELSŐ:
Önemlékezés, főként a JELENLÉTRE és a BENYOMÁSOK
ÁTALAKÍTÁSÁRA vonatkoztatva. A fogalom az Egy ismeretlen
tanítás töredékei és a The Fourth Way című
könyvekben található "Táplálék diagramból"
származik. Ezekben a művekben az áll, hogy ez az erőfeszítés
olyan SOKK, mely a BENYOMÁSOK megemésztésének elindításához
szükséges.
TUDATOS SOKK,
MÁSODIK: Az az erőfeszítés, mellyel a NEGATÍV ÉRZELMEKET
alakítjuk át pozitívakká; a SZENVEDÉS ÁTALAKÍTÁSA. A fogalom
az Egy ismeretlen tanítás töredékei és a The Fourth
Way című könyvekben található "Táplálék diagramból"
származik. Ezekben a művekben az áll, hogy ez az erőfeszítés
olyan SOKK, mely a BENYOMÁSOK megemésztésének OKTÁVJÁBAN a
MI-FA, a táplálék megemésztésének oktávjában pedig a TI-DÓ
INTERVALLUMOT hidalja át.
OLDALSÓ OKTÁV:
Egy nagyobb oktávon belül indult kisebb OKTÁV egy, a nagyobb
oktávon belüli INTERVALLUM áthidalására. Például egy
építkezésen származhat intervallum abból, hogy elfogyott az
anyag – ebben az esetben szükséges lenne egy oldalsó oktáv:
keresni egy szolgáltatót, megrendelni és odaszállítatni az
anyagot. Különösen a pszichológiai oktávoknál – például az
önemlékezéssel kapcsolatosaknál – áll fenn a veszélye annak,
hogy az ember szem elől téveszti a fő oktávot, és egy oldalsó
oktávot követve eltér az eredeti céltól.
TEREMTÉS SUGARA:
A mindenség ábrázolási módja, amelyben az alacsonyabb szintű
világokat magasabb szintűek tartalmazzák. Ez a sugár az
ABSZOLÚTTAL kezdődik, a Földdel és a Holddal végződik. Az
Abszolút alatti (vagy benne levő) világokat a 3, 6, 12, 24, 48 és
96 számokkal jelöljük, ezek a számok tükrözik a létezés
növekvő összetettségét és mechanikusságát a világokban.
ABSZOLÚT:
Mindannak az összessége, ami létezik, vagy létezhet, minden
szinten, minden világban, minden időben; pontosabban az a
TUDATOSSÁG és megértés, ami azon a szinten létezik, és így a
lehetséges legmagasabb intelligenciát tartalmazza.
VILÁG, 96-OS, 48-AS,
24-ES, 12-ES, 6-OS: Különböző szintek a TEREMTÉS SUGARÁBAN.
Pszichológiai nyelven a 96-os világ a HAMIS SZEMÉLYISÉG szintje,
a 48-as világ az IGAZI SZEMÉLYISÉGÉ, a 24-es világ az
ESSZENCIÁÉ, a 12-es világ a magasabb érzelmi központé és a
6-os világ a magasabb intellektuális központé.
HIDROGÉN: Általánosságban véve bárminek
az a legkisebb egysége, ami még megtartja annak minden fizikai,
metafizikai, pszichológiai és kozmikus tulajdonságát; pontosabban
egy BENYOMÁS energiája, ahogy az az emberi GÉPEZETRE hat. A
magasabb hidrogének gyors, könnyű energiák, amelyek észleléssel
és tudatossággal vannak kapcsolatban, az alacsonyabb hidrogének
nehéz, durva, sűrű energiák, amelyek tompaságot és negativitást
hoznak létre.
HIDROGÉN TÁBLÁZAT:
Az a táblázat, ami részletesen le van írva az Egy ismeretlen
tanítás töredékeiben és a The Fourth Way-ben; azokkal
a kozmikus szintekkel kapcsol össze energiákat, anyagokat,
tárgyakat és minden másfajta megnyilvánulást, ahonnan
HIDROGÉNJÜKNEK megfelelően származnak.
A
FELÉBREDÉS MÓDSZEREI
TAGADÁS ÚTJA:
Az a tanítás, amelyben a tanítványoknak az AZONOSULÁSOK
feladásával kell kezdeniük annak érdekében, hogy a magasabb
állapotoknak teret biztosítsanak. A tanár gyakran viszonylag
kemény SOKKOKBAN részesíti a tanítványokat, hogy támadja HAMIS
SZEMÉLYISÉGÜKET.
SZERETET ÚTJA:
Az a tanítás, amelyben a tanár viszonylag szelíd módszereket
használ, hogy a tanítványokat bíztassa és támogassa
erőfeszítéseikben. A hangsúly nem a régi viselkedésminták
közvetlen lerombolásán, inkább új képességek kifejlesztésén
van, amelyek végül helyettesítik a régi viselkedésmintákat.
SZENVEDÉS
ÁTALAKÍTÁSA: Az a gyakorlat, amelyben az ember ELVÁLASZTJA
magát a szenvedéstől, és azt olyannak tapasztalja, amit önként
és NEGATIVITÁS nélkül el tud fogadni. Legmagasabb kifejeződésében
az átalakítás magában foglalja a MAGASABB KÖZPONTOK működését,
és a megnövekedett TUDATOSSÁG erőteljes élményeit hozza
magával.
FELESLEGES SZENVEDÉS:
Az a szenvedés, ami értelmesebb hozzáállással elkerülhető;
különösen az a szenvedés, ami KÉPZELŐDÉS és AZONOSULÁS
következménye, ezért a TUDATOSSÁG magasabb állapotaiban nem
fordulna elő.
ÖNKÉNTES SZENVEDÉS:
Az a gyakorlat, amelyben az ember viszonylag kis kényelmetlenséget
vagy kellemetlenséget okoz magának azért, hogy megszakítsa
szokásos állapotát és eszébe jusson emlékezni önmagára.
KÜLSŐ
FIGYELEMBEVÉTEL: Az a gyakorlat, amelyben az ember olyan
nézőpontból tekint másokhoz fűződő kapcsolatára, ami azonos
fontosságot tulajdonít másoknak és saját magának – ebben az
értelemben nézőpontja önmagához képest külső. Néha ez arra a
tényre vonatkozik, hogy amikor az ember külső figyelembevételt
gyakorol, rendszerint figyelmesebb mások iránt.
BELSŐ
FIGYELEMBEVÉTEL: A másokhoz fűződő kapcsolat
figyelembevétele olyan nézőpontból, amely önmagát helyezi a
középpontba, és másokat csak ezzel a középponttal kapcsolatban
vesz figyelembe. A belső figyelembevétel túlzott aggódáshoz
vezet amiatt, hogy az ember milyennek tűnik mások szemében, és
amiatt, hogy miként reagálnak rá, olyannyira, hogy ez néha a
félelem és a zavar bénító állapotához vezet.
MEGOSZTOTT FIGYELEM:
Szándékos erőfeszítés arra, hogy az ember egyszerre két vagy
több dolognak legyen tudatában; szemben az AZONOSULÁSSAL, amikor a
figyelem csak egy dologra összpontosul. Pontosabban a megosztott
figyelem gyakran az önemlékezésre vonatkozik, mint arra az
erőfeszítésre, hogy az ember egyszerre legyen tudatában a
környezetének és benne önmagának.
LÁTÁSI GYAKORLAT:
A figyelemnek hozzávetőleg minden harmadik másodpercben egyik
BENYOMÁSRÓL a másikra történő irányítása, elég időt adva a
benyomás befogadására, de változtatva a figyelem tárgyát,
mielőtt KÉPZELŐDÉS vagy AZONOSULÁS léphetne fel.
HALLÁSI GYAKORLAT:
Figyelmet szentelni az ember környezetében lévő hangoknak. Eszköz
a JELENLÉTHEZ és a FIGYELEM MEGOSZTÁSÁHOZ.
FÉNYKÉP: 1.
Megfigyelés egy gépies megnyilvánulásról, akár saját magát
fényképezi az ember, akár egy másik tanítvány adja neki a
fényképet. Azon van a hangsúly, hogy az ember objektívebben lássa
magát – úgy, mintha egy pillanatfelvételt nézne. 2. Igei
alakban (fényképez): Ilyen megfigyelést tenni, és ha egy másik
tanítványról szól, megosztani vele.
A FELÉBREDÉS FOKOZATAI
ELSŐ ÁLLAPOT: A
TUDATOSSÁG azon állapota, amelynek hétköznapi neve "alvás".
MÁSODIK ÁLLAPOT:
A legtöbb ember TUDATOSSÁGÁNAK hétköznapi állapota, amiben
tevékenykedik, reagál, miközben egyáltalán nem vagy csak kicsit
van tudatában önmagának, azaz nem emlékszik magára. Ezért
"alvásnak" nevezzük.
HARMADIK ÁLLAPOT:
A TUDATOSSÁG azon állapota, amit önemlékezésre tett
erőfeszítések hoznak létre, amelyben az ember ELVÁLASZTJA magát
személyiségétől, és objektíven szemléli saját magát.
Jellemzője a tudomás önmagáról, valamint az AZONOSULÁS és a
KÉPZELŐDÉS hiánya, de a külvilággal kapcsolatban nem képes
teljes objektivitásra.
LÉTEZÉS: A közvetlen tapasztalatok
felhalmozódott mennyisége vagy eredménye; pontosabban, a
felébredés vonatkozásában az embernek az a képessége, hogy
átélje életét, és tudatosan vegyen részt benne. Robert Burton
tanításában ez megegyezik azzal, hogy képes emlékezni önmagára.
Arról, aki
tapasztalatokat halmozott fel egy bizonyos területen, mondhatjuk,
hogy abban létezése van, és nem csupán ismereteket szerzett róla.
Például azok, akiknek létezésük van a főzésben, többre
képesek, mint követni egy receptet: az ételkészítésbe sok
oldalukat tudják bevonni, ezért kreatívabban készítik el.
LÉTEZÉSI SZINT:
A TUDATOSSÁG foka. Azok, akiknek a LÉTEZÉSI szintje magasabb,
tudatosabbak, éberebbek, mint azok, akiknek alacsonyabb; emiatt
sokkal inkább képesek emlékezni önmagukra.
BELSŐ KÖR: Azok
az emberek a felébredés iskolájában, akiknek magasabb a LÉTEZÉSI
SZINTJE és a megértése, és így egy közös cél eléréséért
dolgoznak.
EMBER, EGYES SZÁMÚ: Az az ember, akinek
SÚLYPONTJA a MOZGÁSI vagy az ÖSZTÖNÖS KÖZPONTBAN van.
EMBER, KETTES SZÁMÚ: Az az ember, akinek
SÚLYPONTJA az ÉRZELMI KÖZPONTBAN van. A kettes számú embereket
vonzalmak és ellenszenvek irányítják.
EMBER, HÁRMAS SZÁMÚ: Az az ember, akinek
SÚLYPONTJA az INTELLEKTUÁLIS KÖZPONTBAN van. A hármas számú
embernek az értelem, a logika és az eszmék fontosabbak, mint a
többinek.
EMBER, NÉGYES SZÁMÚ: Különösen az, aki
a felébredés egy iskolájában van, általánosabban az, aki a
felébredésért dolgozik, és saját magát eléggé érti ahhoz,
hogy kezdje elhatárolni magát gépies SÚLYPONTJÁTÓL, és azt a
munkában lévő "súlypontra" cserélje fel. Ez azt
jelenti, hogy a négyes számú ember ingerekre adott reakciói azon
a célján alapulnak, hogy felébredjen, nem pedig az ALSÓBB
KÖZPONTOK egyikén.
EMBER, ÖTÖS SZÁMÚ: Az az ember, akinek
SÚLYPONTJA a magasabb érzelmi központban van. Az ötös számú
emberek teljesen objektívek saját magukkal kapcsolatban.
EMBER, HATOS SZÁMÚ: Az az ember, akinek
SÚLYPONTJA a magasabb intellektuális központban van. A hatos számú
emberek mind magukat, mind a világot objektíven szemlélik.
EMBER, HETES SZÁMÚ:
Az az ember, aki elért mindent, ami embernek lehetséges. A hetes
számú emberek valamennyi FUNKCIÓJUKTÓL független tökéletes
egységet, akaratot és tudatosságot birtokolnak.
FUNKCIÓK:
A KÖZPONTOK, inkább mechanikusságukat, mint intelligenciájukat
hangsúlyozva.
AZ
ÉLET
ÚT:
A
felébredés azon útja, amely iskolában testesül meg. Az, hogy
valaki "az úton van", azt jelenti: elkötelezte magát a
felébredésnek, azt az élet más ügyei fölé helyezve, és érti
a SZISZTÉMA fő ideáit.
ÉLET:
Olyan
emberi tevékenység, ami nincs kapcsolatban a felébredés egy
iskolájával. Az élet-emberek főként azok, akik nem tagjai egy
iskolának; és egy tanítványt érő élet-befolyások azok a
befolyások, melyek az iskolán kívülről származnak.
SZÍNJÁTÉK:
Egy eseménysorozat abból a szempontból, hogy mindent a magasabb
erők (más néven: C-BEFOLYÁS) irányítanak és szabályoznak,
ebben az értelemben ők a "színjáték" szerzői.
JÓ
HÁZIGAZDA:
Az, aki a dolgokat tényleges értéküknek megfelelően értékeli,
és azon értékek, amelyeket az ilyen emberek megbecsülnek. A jó
házigazda igyekszik, hogy gondot fordítson saját magára, javaira,
környezetére és másokkal való kapcsolatára.
SZÁNDÉKOS
ŐSZINTÉTLENSÉG:
Az a gyakorlat, amelyben az ember, hogy céljától ne térjen el,
olyasmit állít, ami az adott helyzetben nem pontosan igaz, de
amivel senkinek sem fog valóban ártani.
FEMININ
DOMINANCIA:
Azok a többnyire észrevétlenül maradó hozzáállások, amelyek
főleg arról szólnak, hogy a dolgoknak hogyan kellene lenniük, és
amelyek miatt az emberek úgy érzik, kénytelenek társadalmilag
elfogadható módon viselkedni. "Feminin" – női –
olyan értelemben, hogy a gyermek általában az anyjától tanulja,
amikor az elfogadható viselkedést sajátítja el. Például olyan
hozzáállások alkotják, mint az az érzés, hogy az ember másoknak
tartozik valamivel, annak elvárása, hogy mások hogyan
viselkedjenek vele, és az a meggyőződés, hogy a világ alapvetően
igazságos, és vele magával igazságosan kellene bánni.
VÉLETLEN: Események, amelyek úgy történnek
meg valakivel, hogy sem nem korábbi cselekedeteinek eredményei, sem
nem tudatos szándék közvetlen következményei.
VÉLETLEN
TÖRVÉNYE:
A VÉLETLEN hatása az emberre, megkülönböztetve olyan hatásoktól,
mint ok és okozat, sors és tudatos akarat.
VISSZATÉRÉS:
Az az elmélet, amely szerint azok a lelkek, amelyek nem fejlődnek
egy élet tartama alatt, alapvetően ugyanabba az életbe születnek
újra. Ez az idea abban különbözik a reinkarnáció elméletétől,
hogy nem tételezi fel a lélek vándorlását egyik létformából
egy másikba.
ÉLET, SOK:
A sokféle élet, amit egy VISSZATÉRŐ lélek átélhet.
ÉLET,
KILENC: Az a kilenc élet, amit egy fejlődő lélek átél.
Végül, a kilencedikben megszabadul a létezés fizikai síkjáról.
AZ ISKOLAI MUNKA
A-BEFOLYÁS: Az
embert érő azon befolyások, amelyek a földi élet következtében
lépnek fel. Általánosságban véve ezek az élelem, a lakóhely, a
pihenés és a szex iránti vágyat, szülők, gyermekek, házastársak
és barátok közötti kapcsolatokat, a társadalom és a kultúra
hatását jelentik. Pontosabban, a modern világban a hangsúly az
anyagi biztonság és társadalmi pozíció iránti vágyon van.
B-BEFOLYÁS: Az
embert érő azon befolyások, amelyek nincsenek közvetlen
kapcsolatban a földi élettel, és a létezés más formái felé
mutatnak; ilyenek a vallás és az ezoterikus tanítások. Az ilyen
befolyások TUDATOS LÉNYEKTŐL erednek, de mihelyt tudatos
eredetükkel megszakad a közvetlen kapcsolat, már nem minősülnek
C-BEFOLYÁSNAK.
C-BEFOLYÁS: (1)
TUDATOS LÉNYEK közvetlen befolyása. (2) Fizikai test nélküli
tudatos lények, akik a felébredni próbálókat közvetlenül
segítik.
TUDATOS LÉNY:
Az, aki elérte legalább az ÖTÖS SZÁMÚ EMBER szintjét, tehát
magasabb testeket alkotott, és kifejlesztette a fizikai testtől
független, folyamatos TUDATOSSÁG állapotát. A kifejezés ilyen
lényekre vonatkozik, akár a fizikai test halála előtt, akár
utána.
MAGASABB ISKOLA:
Arra az ideára vonatkozik, hogy a tudatos lények fizikai testük
halála után is folytatják a fejlődést még magasabb szinten levő
lények vezetésével.
TUDATOS TANÍTÁS:
TUDATOS LÉNY által vezetett tanítás.
MÁGNESES KÖZPONT:
Az a része a személyiségnek, amelyik vonzódik a B-BEFOLYÁSHOZ,
végül pedig a felébredés egy iskolája és a C-BEFOLYÁS
felkutatásának irányába vezetheti az embert.
FIGYELŐ
"ÉN":
"Én"-ek kis csoportja, amely a SZISZTÉMA szempontjából
figyeli a gépezetet; az ÖN-MEGFIGYELÉS kezdete, és a felébredés
első stádiuma.
HELYETTES
INTÉZŐ:
"Én"-ek egy csoportja, amely kiterjedtebb, mint a FIGYELŐ
"ÉN", és kisebb, mint az INTÉZŐ; figyeli a GÉPEZETET,
és próbálja irányítani a felébredéssel, mint céllal
összhangban.
INTÉZŐ:
"Én"-ek egy csoportja, amely a HELYETTES INTÉZŐBŐL
fejlődik ki, és rendszerint képes megfigyelni és a felébredéssel,
mint céllal összhangban irányítani a GÉPEZETET.
MESTER:
A MAGASABB KÖZPONTOK, különösen abból a szempontból, hogy
képesek az ALSÓBB KÖZPONTOKAT megfigyelni és irányítani.
VONALA
A MUNKÁNAK, HÁROM:
Az ember munkája önmagáért (ELSŐ VONAL), másokért és másokkal
végzett munkája (MÁSODIK VONAL), és tanáráért vagy iskolájáért
végzett munkája (HARMADIK VONAL). Robert Burton tanítása
hangsúlyozza a három vonal egyensúlyának szükségességét.
ELSŐ
VONALI MUNKA:
Erőfeszítések az ember saját felébredése érdekében; önmagán
való munka.
MÁSODIK
VONALI MUNKA:
Erőfeszítések, hogy valaki segítséget nyújtson iskolája
tagjainak; munka más tanítványokkal.
HARMADIK
VONALI MUNKA:
Annak érdekében tett erőfeszítések, hogy az ember tanárát,
iskoláját, a TUDATOS LÉNYEKET vagy általában a felébredés
ügyét szolgálja.
TALÁLKOZÓK:
A Fellowship of
Friends tagjainak
rendszeres összejövetele abból a célból, hogy megbeszéljék a
SZISZTÉMA ideáit és azok használatát a tagok felébredéssel
kapcsolatos erőfeszítéseiben. Általában a találkozókat egy,
már régebben az iskolában lévő tag vezeti, aki kérdéseket kér,
és a jelenlevők megosztják az ezekkel kapcsolatos gondolataikat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése