2011. november 9., szerda

Miért végezzünk gyakorlatokat?; Girard Haven írásai 2.

Dolgok és indítékok


(Things and Reasons, Creating a Soul, p. 256.)
Időről-időre megtapasztalunk olyan "én"-eket, amelyek megkérdőjelezik azt, amit az iskolában csinálunk. Például, nemrég egy cikkben, olyan tanítványok, akik fizikai munkát végeznek Apollóban, kifejezték azt, hogy mint szőlőmunkások, az az érzésük van, hogy "fölhasználják" őket az iskola ösztönös-mozgási szükségletei ellátása végett, miközben ők maguk ebből nem sokat kapnak vissza. Ebből a szempontból nézve, a fejlődésükben a következő lépés az lenne, hogy kézbe vegyék az életüket, és azt tegyék, amit saját maguk számára helyesnek éreznek, ahelyett, hogy egyszerűen azt tegyék, amit mondanak nekik.

Ezek a hozzáállások természetesen bizonyos mértékig helyesek. Azonban súlyos veszélyt is jelentenek, mivel gyakran az a helyzet, hogy az embernek az a része, aki úgy érzi, hogy kihasználják és szükségét érzi, hogy maga vegye kézbe a dolgokat, az éppen annyira része a gépezetnek, mint az, amelyik gondolkozás nélkül dolgozik a szőlőben. Amire szükség van tehát, az a különbségek helyes megértése a felébredés követelményei és a gépezet működései között, amelyből az ember ki szeretne szabadulni.

Ennek az egyik megközelítése, amit hasznosnak találtam, az, hogyy különbséget tegyünk a "dolgok" és az "indítékok" között. Vagyis, a szőlőben (vagy akárhol máshol) dolgozni egy dolog; az ahogyan erről gondolkozunk, viszont teljesen más. És éppen a gondolkozásmódunk a dolgokról - az indítékaink, amiért tesszük azokat - az, ami harmadik erőkeént cselekszik, és meghatározza az alkalmazott triászát az erőknek, következésképp pedig a lehetséges eredményeket. Ennek az ideának a megértése során az ember határozott állomásokon megy át, amelyeket egyszerűen lehet kategorizálni a "dolgok" és "indítékok" fogalmaival.

Kezdjük azzal, hogy az egyes, kettes és hármas számú emberek a rossz dolgokat teszik rossz indítékokból. Az A befolyást szolgálják és a hamis személyiséget éltetik a feminin dominancia, a belső figyelembevétel, a negatív érzelmek, stb. hatására. Amikor az ember az iskolához csatlakozik, akkor elkezdi a helyes dolgokat tenni, de továbbra is helytelen indítékból. Például egy bizonyos módon viselkedik, hogy jó tanítványnak tűnjön; és megteszi, amit kérnek tőle, mert a feminin dominancia nem engedi, hogy másképp tegyen. Ám mivel most már a helyes dolgokat teszi, ezért elkezdi látni magát. Pontosabban, elkezdi látni, hogy indítékai rosszak, viselkedését pedig az iskolában ugyanazok a mechankus erők határozzák meg, amelyektől azt hitte, hogy megszabadul.

Ezen a ponton, hacsak nem fejlesztett ki szokatlanul fejlett megértést egyrészt a külső tárgyak, események és cselekvések tekintetében, másrészt pedig a saját hozzáállásairól ezekhez, akkor azt fogja hinni, hogy meg kell változtatnia a dolgokat, amiket tesz, annak érdekében, hogy megszabaduljon a gépies erőktől, amiket most már lát mögöttük. Ez pedig elvezet ahhoz az állomáshoz, ami a rossz dolgok tevése jó indítékból. Ezen az állomáson az a tény, hogy az ember kapott egy bizonyos fajta gyakorlatot, nem elegendő; most már úgy érzi, hogy "igazolnia" kell neki annak értékét, és "kísérletezni" kezd vele. Hasonlóképp, annak érdekében, hogy megmutassa függetlenségét - hogy maga hoz döntéseket, kézben tartja a saját fejlődését, sajátjává tesiz a munkát, önállóan gondolkozik stb. - kétségbe vonja azokat a dolgokat, amelyeket korábban gépies okokból tett, például, a munkát a szőlőben.

Ez sokak számára szükséges lépés, mert ezáltal az ember elkezdheti megérteni a dolgok és az indítékok közötti különbséget. Ha komolyan veszi fejlődését, akkor elkezdi majd látni, hogy ha nem úgy teszi a dolgokat, amiket az iskola kér tőle, ahogyan kérik tőle, akkor elszigeteli magát a tanítótól, és a segítségtől, amire szüksége van. Ahogyan korábban fölismerte azt, hogy a tanító nem lehet az ő fejlődésében a végtelenségig első erő (ami akkor van, amikor a feminin dominancia a harmadik erő), most elkezdi megérteni, hogy nem előnyös a tanítót második, tagadó erőként sem használni.

Ezáltal, végre készen van arra, hogy a helyes dolgokat tegye a helyes indítékokból. Fejlődésének első és második erői többé nem külsők; igazán elkezd dolgozni magán. És ezt azáltal, hogy szolgál és engedelmeskedik az iskolának, a tanítónak és a magasabb erőknek, nem azért, mert ezt kérik tőle, hanem mert ezt szeretné, mert megérti ennek a szükségességét a maga számára. Ezt jelenti az önálló gondolkozás. Nem pedig azt, hogy másképpen teszi a dolgokat. Hanem azt jelenti, hogy az ember megtalálja a saját indítékait, hogy azt tegye, amit tennie szükséges; ahelyett, hogy kötelességből engedelmeskedne, az engedelmességet választja.

Ennek az állomásnak az eléréséhez számos ideát kell igazolni. Pontosabban, nemcsak hogy igazolni kell a magunk számára a magasabb erők létezését, hanem el kell kezdeni megérteni a hozzájuk viszonyított helyzetünket is. Annak igazi megértése, hogy mik is az angyalok az emberekhez viszonyítva, nem hagy más választást, mint hogy az ember megbízzon bennük, engedelmeskedjen nekik és szolgálja őket. Epiktétosz ezt úgy fejezte ki, hogy azt mondta, az ő akaratát soha nem lehet legyőzni, mert az ő akarata az, hogy legyen meg az istenek akarata. Ezen az úton biztos lehetett abban, hogy pontosan azt kapja, amit szeretne, és szabad volt, hogy éppen azt tegye, amit akart, nem azért, mert annyira hatalmas volt, hanem mert képes volt a helyes dolgokat kívánni helyes indítékokból.

Amikor valaki eléri fejlődésében ezt a pontot, az önösség érzése és az, hogy magának kívánjon valamit, nagyrészt eltűnik, és, ahogyan Rodney Collin mondja: "a személyes munka füstként oszlik széjjel." Az arra vonatkozó kérdések, hogy kicsoda is ő, mit is akar, mi a jó a fejlődéséhez, mindez irrelevánssá válik a magasabb erőktől áradó fényben, amely most elkezd átragyogni rajta. Még az is irrelevánssá válik, hogy vajon be tud-e fogadni valamit abból a fényből és elkezdheti-e maga is sugározni azt, akkora megelégedettség származik abból, hogy valóban szolgálja az isteneket. Természetesen, onnantól, hogy egy ember többé nem önző (vagyis rossz) indítékokból használja ezt az energiát, a C befolyás fenntartások és a helytelen felhasználás veszélye nélkül oszthatja meg azt vele. Azt hiszem, minden jogunk megvan arra gondolni, hogy ezt meg is teszik, amikor előkészítettük rá magunkat. Legalábbis, ez kell hogy reményünk legyen.

1988. Január

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése